Nieuwe gewoonte: Pushups

nieuwe gewoonte
Als ik iets leuk en interessant vind, duik ik daar helemaal in. Ik lees boeken, onderzoeken en blogs. Ik dompel mezelf er in onder.
Zo verander ik in korte tijd van ‘wil graag maar weet niets’ in ‘wil nog iets liever en weet veel’.

Lang niet alles waar ik mezelf in onderdompel is even nuttig, of zelfs maar interessant om over te schrijven. Sommige dingen blijven hangen, andere dingen laat ik na verloop van tijd weer los.
Uiteindelijk zal die willekeurige, diverse en soms ongebruikte kennis me misschien een keer een ronde in een pubquiz kunnen opleveren… Who knows.

Ik ben de laatste tijd nogal bezig met gewoontes… je zult het misschien gemerkt hebben…
Ik lees en luister alles wat los en vast zit, en probeer het geleerde toe te passen op mezelf en in mijn eigen leven (check hier mijn hele boekenlijst van dit jaar).  Een van de gewoontes waar ik mezelf mee lastig val is het hardlopen. Ik heb d’r al eens een paar woorden aan vuil gemaakt hier

Well, it’s one for the money, two for the show
Three to get ready, now go, cat, go
But don’t you step on my blue suede shoes

Een van de dingen die ik geleerd heb, is dat het noodzakelijk is om mezelf uit te blijven dagen. Het begin van een nieuwe gewoonte is niet zo moeilijk, het volhouden er van des te meer.. Daarom probeer ik mezelf uit te blijven dagen.  Bij het hardlopen heb ik om die reden interval training toegevoegd aan mijn routine, en loop ik nu sporadisch een keer extra per week. Ik heb nog geen vast tweede moment in de week gezocht of gevonden waarop ik dit ga doen, maar dat zit er wel aan te komen.

Een nieuwe gewoonte

Een nieuwe gewoonte die ik onlangs opgepakt heb is het doen van pushups. Door het hardlopen (en inmiddels is het duikseizoen weer volop bezig, dus ook daar) ben ik vaker fysiek bezig, en dat bevalt me erg goed. Uit mijn weekreviews bleek dat ik me in weken waarin ik veel lichamelijke activiteit had gehad, ik me beter voelde.
Dus; meer lichaamsbeweging! Aangezien ik het lichaam als een zoutzak begon te krijgen (maar met loopconditie) kan een beetje bovenlichaam training geen kwaad.

Nou weet ik inmiddels dat ik zonder enig plan nooit een nieuwe gewoonte ga vormen. En eigenlijk is dit stukje nog wel wat vroeg, want om pushups nou een echte nieuwe gewoonte te kunnen noemen… Ik sta aan het begin.. en het begin is het makkelijkste deel.
Maar goed.. een plan dus.

De juiste trigger

Aan de hand van de habit loop is het duidelijk dat voorafgaand aan de actie, het daadwerkelijk doen van een of bij voorkeur meerdere pushups, een trigger moet zijn. Een duidelijk herkenbaar moment of gebeurtenis waarna de actie volgt.
Die trigger moet dus bij voorkeur net zo vaak voorkomen als hoe vaak ik de actie wil uitvoeren.

Ik wil graag elke dag pushups doen. Dus dan is het niet handig om bijvoorbeeld mijn hardloop rondje op vrijdag als trigger te kiezen. Dat is immers maar een keer per week. Het liefst koppel ik de nieuwe (gewenste) gewoonte aan iets wat ik al op de automatische piloot doe. Elke dag dus.

Ik word elke ochtend wakker (tot nu toe). En ik stap elke ochtend onder de douche.
Dus vanaf nu, na het douchen doe ik pushups. Pas als ik pushups heb gedaan neem ik een bak koffie.

Ik zou het als volgt kunnen zien:

“na [trigger ] dan [gewoonte] = zodat [beloning]”

Waarom niet voor het douchen en dan net als na het hardlopen koud afdouchen vraag je? Ik ben echt never de nooit niet wakker genoeg zonder te douchen om te bedenken dat ik pushups moet gaan doen. Nog niet in ieder geval. Wie weet veranderd dat als de gewoonte genoeg ingesleten is.

Beloning in een kopje

Hou het klein

Oke, dus… ik heb een trigger, en ik heb een reward, de koffie. Maar hoe hou ik dit nou leuk voor mezelf? die koffie kan ik ook pakken zonder pushups te doen, dus dat is niet echt een hele echte beloning voor het harde werk. Sterker nog, die koffie pakte ik voor ik pushups deed ook. Dus meh…
Hier probeer ik iets nieuws. Ik hou het klein. Ik ben begonnen met twintig pushups op dag 1. Niet een geweldig aantal, en ik was er ook niet doodmoe van. Maar ik doe elke dag 1 pushup meer dan gister. En dat is dan wel weer een leuke uitdaging aan mezelf. Elke dag 1 meer is een kleine verbetering ten opzichte van de dag er voor. En het is tegelijkertijd zo klein dat mijn lichaam tijd heeft om van dat kleine beetje meer te herstellen.

 

Mijn plan

Dus ik heb nu:

  • een duidelijke trigger (na het douchen)
  • een duidelijke actie (pushups)
  • een duidelijke reward (koffie en de voldoening van elke dag progressie)
  • een duidelijke manier om het op de lange termijn interessant te houden

Volgens mij moet dit een recept voor succes zijn!

En ga ik dan alsnog een keer de fout in, en sla ik een dag over heb ik geleerd van mijn fouten en is mijn motto:’mis nooit een tweede keer‘.
Het is consistentie wat telt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *