Mijn ochtendroutine

Ochtendroutine
Mijn jaar vol verbetering en verandering vliegt voorbij! Ik heb het gevoel dat ik aan het begin sta van een heel proces van verbeteringen en veranderingen, maar inmiddels is Augustus zelfs al weer voorbij.

En als ik terug kijk op de afgelopen acht maanden is er ook eigenlijk al wel heel veel gebeurd en veranderd. Maar omdat ik er constant midden in zit is het soms lastig om dat te zien.
Gelukkig blik ik elke week even terug op mijn week, en ook mijn eerste kwartaal review vorig kwartaal was voor mij een eye opener. Ik ben heel benieuwd hoe ik straks terug kijk op dit kwartaal.

Ochtendroutine?

Een van de dingen waar in ieder geval een verandering in heeft plaats gevonden is mijn ochtendroutine.
Inmiddels voelt deze routine als.. nou ja.. routine, en niet meer als nieuw. Maar omdat ik het heerlijk vind om op deze manier mijn dag te beginnen wil ik er toch even een stukje aan wagen.

Wim Hof Methode

Een tijdje geleden deed ik de dertig dagen challenge van Wim Hof. 30 dagen lang elke dag een les van The Iceman himself, een koude douche, en een ademhalingsoefening of meditatie.
De impact van deze challenge was zo veel groter dan ik verwacht had! Ik voel me stukken beter, zowel fysiek als mentaal.
De voordelen van zijn methode zijn gigantisch en zoals gezegd, ik voel me er super goed bij. Dus natuurlijk wilde ik deze methode dagelijks inbouwen in mijn routine.

Tijdens de cursus deed ik de ademhalingsoefeningen vaak in de avond, maar ook soms overdag, of eigenlijk wanneer het maar even uit kwam. Terwijl ik in de ochtend de koude douche nam. Ik douch al elke ochtend, dus de drempel om koud te douchen was hiermee zo laag mogelijk.
Anyway. Toen de cursus voorbij was, moest alles een vast plekje op de dag krijgen omdat de ‘druk’ van elke dag een les er niet meer was.

Meer dan alleen dat

Er zijn naast de Wim Hof methode meer dingen die ik voor mezelf doe.
Kernwoord hier is ‘voor mezelf’ – oke, twee woorden.

Ik ben al mijn nieuwe gewoontes, die ik puur ter verbetering en voor mijn plezier doe gaan bundelen tot een heerlijke ochtendroutine.
De Wim Hof meditatie, mijn lessen spaans, de pushups en lezen.

Een klein beetje vroeger

Ik las een tijd terug ‘Miracle Morning’ van Hal Elrod. Om je een paar bladzijden te besparen: het is een pleidooi voor vroeg opstaan en die extra tijd voor ‘self improvement’ te gebruiken.

Nou.. dat doe ik nu dus. Ik sta elke dag een half uur eerder op. Niet belachelijk veel vroeger zoals enkele voorbeelden in het boek. Een half uur is voor mij meer dan genoeg. Ik stond altijd al redelijk vroeg op, waardoor ik ’s ochtends ruim de tijd heb voor alles. Als Vigo dan een keer een moeilijke ochtend heeft, hoeven we niet te stressen. 

Leuke dingen

Als mijn wekker gaat, heb ik nu leuke dingen in het vooruitzicht. Het is dus totaal niet lastig om er uit te gaan.
Ik begin met een paar rondes van de Wim Hof adem techniek, en mediteer daarna nog een paar minuten.
Daarna volg ik twee of drie lessen Spaans.

Op dagen dat er geen druk op de ketel staat lees ik een paar bladzijden of een artikel (Ik verzamel alles wat ik wil lezen in de app Instapaper, ideaal!)

En vervolgens doe ik mijn pushups.

Ik eindig met een koude douche

Aan het eind van deze fijne ochtendroutine begin ik mijn dag met een fris, wakker, en overall goed gevoel. Ik heb namelijk al wat geleerd, ik heb beweging gehad, en ben tegelijk helemaal relaxed en opgeladen voor de dag.

Op vrijdagen ga ik daarna altijd een stuk rennen. Tegenwoordig is vrijdag mijn duurloop dag. Dus een run van minimaal een uur. I love it!

Uiteraard noteer ik alles daarna even snel in mijn dagboek, en maak keurig elke dag m’n bed op 😉

Hoe begin jij je dag?

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *