Heerlijk koud douchen

koude douche
Ik stapte vanochtend voor het eerst in lange tijd onder een warme douche.
Ik zal niet zeggen dat het niet vrijwillig was, maar als het aan mij had gelegen was ook deze douche een koude geweest.
Vigo wilde heel graag met papa douchen en een peuter van twee doe je geen plezier met water van 11 graden. Althans, daar ben ik voor het gemak even van uit gegaan.

 

Sinds ik een dertig dagen Wim Hof Methode cursus volgde een paar maanden geleden, douche ik bij voorkeur koud.
In het begin, zeg, de eerste tien seconden is dat even wennen, maar daarna wordt het fijner en fijner. Tot het pijn begint te doen nu het water echt koud is. En kort daarna is het weer super fijn.
Als je dan onder de douche vandaan komt ben je wakker, alert, alles tintelt en in je hoofd ben je super relaxed.

Koud douchen heeft tal van gezondheidsvoordelen.

Meer energie

Ik zei al, een koude douche geeft energie.
Ga maar na, hoe je je voelt als je lekker warm gedoucht hebt, je bent loom, sloom en slaperig. Ik wel in ieder geval. Koud douchen doet precies het tegenovergestelde. Je voelt je verkwikt, wakker en alert.

Het boost je immuunsysteem

Dit is dan weer niet een happy healthy lifestyle fabeltje. Al lang geleden is bewezen dat door je lichaam aan kou bloot te stellen, het immuunsysteem geprikkeld wordt.
Je stelt je lichaam bloot aan kortdurende stress, het koude water.
Hierdoor gaat je lichaam meer witte bloedcellen aanmaken. Deze zijn (grofweg) verantwoordelijk voor het  bestrijden van ziektes.
Niet alleen je witte bloedcellen profiteren van de koude douche. Ook het lymfesysteem wordt gestimuleerd. Met name doordat je spieren samentrekken, wordt de lymfevloeistof door de vaten gepompt, wat zorgt voor een betere afvoer van afvalstoffen in je lijf.

Het traint je bloedvaten

Ons lichaam heeft grofweg zo’n 120.000 km aan bloedvaten. Deze vaten lopen vanaf je hart tot aan je vingertoppen en tenen, via vertakkingen overal naar toe.

Bij warmte gaan de vaten openstaan om warmte af te geven. En bij kou vernauwen de vaten zich waardoor de bloeddruk tijdelijk omhoog gaat en de organen in de kern van je lichaam verwarmd blijven. Het proces van het vernauwen en weer verwijden van je vaten heet vasculaire flexibiliteit.

Door regelmatig te trainen met koude, kunnen we dus die 120.000 km aan vaten in ons lichaam trainen. Het vaten-stelsel wordt hierdoor gezonder, waardoor bloed en daarmee zuurstof, voedingsstoffen en andere belangrijke stofjes makkelijker en beter door ons lichaam vervoerd kunnen worden.

Meer voordelen

koud douchen

Dit zijn slechts een paar, ware het niet voor mij de belangrijkste gezondheidsredenen om koud te douchen of zelfs in een koud bad te stappen. Maar er zijn meer voordelen.

  • het is goed voor je huid en haar (warm water spoelt natuurlijke oliën weg die je haar en huid beschermen, koud water doet dit minder)
  • je gaat meer energie verbruiken, waardoor je zelfs zou kunnen afvallen – je lichaam heeft energie nodig om zichzelf warm te houden, en gaat hierdoor meer verbranden.

 

Mentale voordelen

Wat ik zelf voornamelijk een groot voordeel vind, is het mentale aspect van het koude water. Om in dat koude bad te stappen, of om de douche ’s ochtends vroeg naar standje diepvries te draaien kost nogal wat wilskracht en focus.
Ondanks dat het een bootlading voordelen heeft, is het natuurlijk niet het eerste wat je te binnen schiet als je aan iets prettigs wilt denken.
Nee. Het vraagt best wat van je, maar door het toch te doen, heb je een overwinning op jezelf geboekt. Het is een kleine overwinning, maar het is wel de eerste van de dag en die zet me in een zelfverzekerde mood voor de rest van de dag.

Naast het overwinnen van je eigen weerstand voorafgaand aan de koude douche of het koude bad, is er nog dat moment dat je er een maal in zit. je lichaam schreeuwt in eerste instantie om verlossing van dit oncomfortabele gevoel. Maar door middel van focus, met name op m’n ademhaling blijk je deze eerste impuls makkelijk de baas te kunnen. Het is een mind-game. Oncomfortabele situaties zijn oncomfortabel omdat ik ze bestempel als oncomfortabel. Het koude bad zelf is wat het is, een bad met water. Ik bepaal hoe ik er op reageer.
Door te focussen en de baas over m’n eigen impulsen te blijven in momenten van stress (want dat is een koude douche of koud bad natuurlijk) ontstaat er een enorm gevoel van zelfvertrouwen.
Ik heb vanochtend tien minuten in een bad van 11 graden gezeten, en what the fuck heb jij vanochtend gedaan? bring it!

Zelf ook koud douchen?

Wil je nou zelf ook gaan beginnen met koud douchen, kan ik je natuurlijk van harte de Wim Hof Methode aanbevelen.
Is dat nog een stapje te ver, probeer dan om aan het einde van je gewone warme douche de thermostaat naar koud te draaien.
Begin met 5 seconden, en bouw dat langzaam uit met stapjes van vijf seconden per dag.
Probeer de eerste schrikreactie op het koude water te boven te komen door op je ademhaling te focussen.
Door diep in en uit te ademen merk je dat je lichaam zal ontspannen en dat je merkt dat deze kou helemaal niet zo erg is als je eigen lijf je in eerste instantie doet denken
Al snel zul je merken dat koud water eigenlijk heel erg lekker is!

Douche jij al langer koud? wat zijn jouw ervaringen met oncomfortabele situaties?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *