Doorpakken als het tegenzit

Afgelopen nacht was kort, net als de paar nachten daarvoor. Vanochtend was dus kut. Zonder peren, gewoon kut. Om vijf uur ging er een luchtalarm af in de kinderkamer. “papaaaaaaaa, mamaaaaaaaa ik wil niet meer slaaaaaaaapen…. ik wil er uiiiiiiiiiiiiiiit”
Gek genoeg kom je als twee jarige met zulk gedrag weg, en dus lag er om half zes een racebaan door de kamer en lag het huis bezaaid met speelgoed…

De kracht van gewoontes

Ik had het al eerder over gewoontes. Ik probeer ze constant te ontdekken in mijn eigen gedrag, en pas ze aan en voeg nieuwe gewoontes toe aan mijn routines.
We ontwikkelen gewoontes doordat een reactie op een situatie een resultaat geeft wat voldoening geeft. De habit loop. zoals Charles Duhig t noemt in zn boek ‘the power of habit’.
habit loopDeze habit loop ontdekte ik in mezelf in verband met mijn telefoon gebruik.

Ons brein ontwikkelt gewoontes om hersencapaciteit over te houden voor echt ingewikkelde (lees, nieuwe) dingen. Zaken die we vaak herhalen hoeven we op die manier niet meer constant over na te denken, wat wel zo prettig is. Stel je voor dat je elke keer als je je veter moet strikken, daar diep over na moet denken, of dat een kop koffie maken zou vereisen dat je de handleiding van je koffie machine opnieuw moet door lezen. Wat een rot wereld zou dat zijn!

Hardlopen

Een van de gewoontes die ik in mijn leven heb toegevoegd in het afgelopen jaar is hardlopen.
Ik ben hier mee begonnen nadat ik vorig jaar mijn divemaster opleiding deed, en er achter kwam dat ik, als ik verantwoordelijk was voor de veiligheid van minder ervaren duikers, ik zelf toch op z’n minst en goede conditie moest zijn, wil ik een geslaagde reddingsactie kunnen uitvoeren als dat nodig zou zijn.
Alles goed en wel, maar met alleen de intentie van een goede conditie, schiet je niet veel op. Ik probeerde op willekeurige momenten, lees wanneer ik er toevallig aan dacht en zin in had, met hardlopen. De ene week liep ik drie keer en was ik doodmoe, de overige drie weken van de maand liep ik niet, of maar een klein stukje.

Ralf Onvlee - Doorpakken als het even tegenzit

Vast moment

De inconsequente manier van bezig zijn met mijn doel, gaf niet alleen irritatie, maar zette ook nog eens geen zoden aan de dijk, wat betreft m’n daadwerkelijke conditie. Sterker nog, doordat ik het begon te zien als klusje, zag ik er tegenop, en stopte ik er maar weer mee.
Ook dat duurde gelukkig niet lang, want mijn doel bleef bestaan, en ik had ook echt wel gemerkt dat hardlopen zelf best heel fijn is. zie daar, de reward, de voldoening!
Wat ik nodig had om deze gewoonte-cirkel compleet te maken, was een trigger. Die vond ik in de vorm van een vast moment in de week. De vrijdag ochtend.
Elke vrijdag ochtend nadat ik wakker word, trek ik nu mijn hardloop kleren aan, en ga een stuk rennen. Geen twijfel over mogelijk. Rotweer? rennen. Bloedheet? rennen.

Koppelen

Doordat ik dus nu zo’n drie kwart jaar elke vrijdag ochtend aan het hardlopen ben, zit die gewoonte er goed in. Op woensdag krijg ik al zin in de vrijdag ochtend, omdat er weer even een stukje gerend kan worden. Ik heb er echt plezier in.  Het is een gewoonte geworden.

In maart las ik ‘Grip’, en besloot om wekelijks een review te gaan doen van mijn week, waarin ik terugkijk op wat ik die week gedaan heb, of ik m’n weekdoelen gehaald heb, en om te bepalen wat mijn week doelen voor de week er na zullen zijn.  Zoals met alles wat nieuw is, kostte het me moeite om hier mee bezig te blijven. De eerste drie weken was het een nieuwigheid, en had ik er zin in. Maar al snel vergat ik het helemaal, en kwam er pas halverwege de nieuwe week achter dat ik m’n review moment vergeten was.
Ondanks het feit dat de duidelijkheid en de focus die het me gaf een duidelijke voldoening gaf. Hier was hetzelfde aan de hand als bij mijn hardloop gewoonte. Wel een reward, wel een actie, maar geen trigger. Ik besloot mijn week review te koppelen aan een bestaande gewoonte, die van het hardlopen.

Het werkt

Sinds ik dat gedaan heb, heb ik geen week meer een review over geslagen. Sterker nog, de review, die samen gaat met een sterke lungo koffie nadat ik me (koud) heb gedoucht is een beloning voor het hardlopen op zich geworden. De helderheid die de review geeft, het moment om met een lekkere koffie de week na te beschouwen en een voorbeschouwing te doen op de komende week is een rust moment om naar uit te kijken.

Hoe zat dat nou met die k*t ochtend?

Ja, ik was dus doodmoe vanochtend. Echt. Niet overdreven, doodmoe. Voor het eerst in lange tijd stond ik op het punt om maar niet te gaan hardlopen. Maar, you guessed it; door mijn beloning-systeem, de koppeling van gewoontes, ben ik toch gaan hardlopen. Het is een kleine overwinning, over iets relatief onbelangrijks. Maar het systeem werkt. Doordat de ene gewoonte gekoppeld is aan de ander, hou ik het makkelijker vol. De reward voor de eerste actie is dubbel zo groot, doordat de volgende actie gekoppeld is aan die eerste actie. Niet alleen voelde het goed om toch naar buiten te gaan om te rennen, maar de weekreview met de lekkere bak koffie was ook een heerlijk moment.

Het Diderot effect.

Eigenlijk is dit een economisch principe, maar het geldt ook voor gewoontes vind ik. In het kort komt het er op neer dat doordat je een nieuw ding koopt/toevoegt aan je leven, je in een spiraal van consumptie, en meer meer meer terecht komt.
Bijvoorbeeld: je koopt een nieuwe bank, en ineens past je oude tapijt niet meer in je kamer, en je lamp, en je moet nieuwe gordijnen, want die lijken ineens wel erg smoezelig.
Terwijl je tot dan toe nooit de noodzaak zag ook maar iets aan je woonkamer te veranderen.  Ik ben er dus nu achter gekomen dat dit ook geld voor niet materiele zaken. We besluiten wat we gaan doen, op basis van wat we net gedaan hebben. Daardoor wordt elke actie een trigger voor de volgende actie.
Door dus mijn weekreview te koppelen aan een bestaande gewoonte, werd het makkelijker deze vol te houden en werd het een beloning op zichzelf.

Ik ben nog steeds, moe, maar in ieder geval wel voldaan!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *