30 Dagen Wim Hof Challenge

wim hof
De afgelopen maand daagde ik mezelf uit met de Wim Hof Methode.
Wim Hof, oftewel ‘the iceman‘. Bekend vanwege zijn vaardigheid om kou te kunnen weerstaan en zijn lichaam tot de meest bizarre prestaties te drijven.
Hij zwemt onder poolijs, rent marathons zonder water te drinken en meer van dat soort ongekende prestaties.

Wim Hof

Wim Hof heeft er zijn levenswerk van gemaakt om zijn methode wetenschappelijk bewezen te krijgen, en het aan zo veel mogelijk mensen aan te leren. En met succes. De wetenschap snapt er nog maar delen van, maar het is inmiddels aangetoond dat hij door zijn technieken zijn autonome zenuwstelsel kan beïnvloeden. Zijn lichaam is door gebruik van de technieken in staat dingen aan te kunnen waar we (de wetenschap) van dachten dat het nooit mogelijk zou zijn.
Geen zweverig gedoe dus, maar keiharde wetenschap.

Dertig dagen challenge

Via de meditatie app Insight Timer vond ik de cursus ’30 days to awaken your inner fire’. De 30 daagse cursus c.q. challenge van Wim Hof. Alleen al het idee om iets met kou te moeten doen bezorgde me kriebels. Wel goede kriebels, want ik voelde me direct ook uitgedaagd.
Ik schreef me dus in.

Drie pijlers

De Wim Hof methode bestaat uit drie pijlers. Wim Hof

  • Adem
  • Kou
  • Mindset/focus

 

Adem

Ademen doen we altijd, maar niet diep en niet bewust. Door diep en bewust te ademen verhoogt het zuurstof gehalte in je lichaam, waardoor je meer energie en minder stress hebt.

Kou

Blootstelling aan kou is de eerste keer kut, maar je bouwt het gelukkig met kleine stapjes op. Kou zorgt er voor dat je haarvaten zich samentrekken, dus het traint je vaatstelsel. Daarnaast verlaagt het je hartslag, de afgifte van stress hormoon en versterkt het je immuunsysteem.

Mindset/focus

Focus heb je nodig om de andere twee pijlers vol te houden. Je moet in een soort meditatieve focus zitten wil je vijf minuten onder een koude douche kunnen staan. En echt, de rust, de focus die ik ervaar tijdens deze maand is extreem.

 

Mindset

Laat ik beginnen met die laatste pijler, want eigenlijk is het de basis voor alles. En laten we eerlijk zijn, de meeste mensen zullen niet direct een mindset hebben waarbij ze vrijwillig onder een koude douche stappen.
Maar focus/mindset dus. Ik stapte in deze dertig dagen met een mindset van: ‘laat ik mezelf eens uitdagen.’
De drie pijlers werken samen, en versterken elkaar. Laat ik dat voorop stellen. Door de kou neemt je focus toe, en door je focus neemt je vermogen de kou te weerstaan toe, en door de kou te weerstaan verbetert je adem techniek.
In dertig dagen is mijn focus enorm toegenomen. Mijn mindset is enorm veel positiever geworden. Sterker nog, voor m’n gevoel is er niets wat ik niet aan zou kunnen!

Ademtechniek

Door een tijd lang diep en volledig in te ademen, dieper dan je normaal zou doen. Een diepe buikademhaling en vervolgens niet volledig uit, dus zonder de lucht uit je longen te persen ontstaat er een verlaging van je CO2 niveau, en een verhoging van het zuurstof niveau in je lichaam. Het schijnt dat dit er voor zorgt dat het de PH waarde in je lichaam daalt, en dat je daardoor beter in staat bent om alle netwerken in je lichaam te laten functioneren en aan te sturen. Ik heb het niet (kunnen) meten, maar het schijnt dat je dit zelfs met van die aquarium tests voor PH kunt nagaan bij iemand die deze techniek toepast. (onderaan staat een link naar de hele fysiologische uitleg)

In ieder geval, na dertig a veertig keer diep ademhalen blaas je volledig uit, en hou je vervolgens op met ademen en focus je naar binnen toe. De retentie. Eigenlijk hou je dus je adem in, maar dan zonder lucht in je longen.
Het lichaam vraagt op een gegeven moment natuurlijk weer om lucht, en dan adem je diep in en houdt dit tien tot vijftien seconden vast.

Dat is een ronde.

De dertig dagen challenge begint met uitleg hiervan en de eerste week doe je een ronde van deze techniek. Dit bouwt op tot vier rondes.
Ik ben in de derde en vierde ronde op dit moment in staat mijn adem tussen de twee en een halve minuut tot drie minuten in te houden.

Wim Hof

Na afloop van deze adem oefening merk ik zeer duidelijk verschil in wat mijn lichaam fysiek aankan. Daarbij zijn stressvolle situaties minder stressvol dan voorheen. Een goed begin van een dag dus!

Kou

Ik was geen liefhebber van kou. Ik heb het niet heel snel koud, maar ik hield er ook niet van. Dat is inmiddels wel anders!

De challenge schrijft voor dat je begint met vijf seconden koud douchen aan het eind van je normale douche.
Alleen.. dat deed ik al een tijd. Ik eindig altijd mijn douche met een plens koud water, dus ik heb mezelf deze maand een upgrade van de challenge cadeau gedaan. Ik ging het zonder eerst een warme douche doen!
Elke ochtend onder een koude douche stappen vraagt een hoop van je. Met name mentaal. Echt, de kou zelf stelt niets voor. Daar wen je aan, en na een tijdje is het zelfs heerlijk! Ik zal niet snel meer onder een warme douche stappen nu!
Maar om je er toe te zetten om die kraan open te draaien, wetend dat er een plens ijskoud ochtend water uit komt vraagt doorzettingsvermogen!

Er zijn een hoop bewezen voordelen van koud douchen:

  • een toename in witte bloedcellen, en dus een verbeterd immuun systeem (bron)
  • het geeft energie – kijk hoe loom je bent na een warme douche, door koud te douchen activeer je je hele lichaam en je voelt je energieker dan ooit
  • het is goed voor je vaatstelsel. Doordat je vaten samentrekken tijdens een koude douche, en weer uitzetten in de warmte daarna verhoog je de vasculaire flexibiliteit. En daarmee je cardiovasculaire gezondheid.
  • Dit zelfde geldt ook voor je lymfe systeem
  • Klik hier voor meer voordelen

Zelf merk ik vooral dat ik veel meer energie heb, en dat ik sneller herstel na het sporten.

Wim Hof

Hoe werkt het in de praktijk

Hoe ziet dat er dan uit zo’n maand lang koud douchen en adem inhouden vraag je je misschien af? (zo niet, jammer).
Volgens Wim Hof is het ’t best om eerst de ademhalingsoefeningen te doen, daarna wat te stretchen en daaropvolgend onder een koude douche te stappen.
Alleen.. dat kost tijd. Dus ik heb de volgorde zo af en toe wat door elkaar gehusseld.

Pas aan het eind van de maand kwam er een regelmaat in, en dat ziet er nu zo uit:

Ik sta ’s ochtends op en doe drie of meer rondes van de ademhalingsoefening. Ik time daarbij mijn retentie tijden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het zelfde geldt voor het aantal keren dat je in en uit ademt voordat je je adem inhoudt. Aangeraden wordt tussen de 30 en 40 keer. Meestal telde ik dit wel mee, maar nu, na een maand niet altijd meer.

Na die paar rondes merk ik dat mijn lichaam bruist van de energie en dat ik super gefocust ben.
Dat is het moment dat ik onder de koude douche stap.
De challenge bouwt het koud douchen op qua tijd. Je begint met 5 seconden en bouwt dat uit naar zo’n 2,5 minuut. Ik heb me hier dus niet aan gehouden. Pas halverwege de maand zorgde ik er voor dat ik in ieder geval de aangegeven tijd onder de koude straal stond. Maar ook dat was natte vinger werk (pun intended)

Het werkt samen

De drie pijlers van de methode grijpen op elkaar in en versterken elkaar. Alleen kou is kut zonder focus en de ademhaling. De ademhalingstechniek geeft een enorme focus. Samen zorgt het er voor dat ik me stukken beter voel, zowel fysiek als mentaal.

Ik heb door de dag heen meer energie, ik herstel stukken sneller van inspanning en tijdens de inspanning kan ik me sterk focussen waardoor de inspanning gemakkelijker gaat. Concreet: mijn hardloop afstanden zijn in de afgelopen maand meer dan verdubbeld!

Daarnaast heb ik het gevoel dat ik dagelijkse stress veel beter kan verdragen en mijn overall gevoel over mezelf is stukken beter. Ik heb werkelijk het gevoel dat ik alles kan, als ik m’n focus d’r maar op richt.

Conclusie

Het is natuurlijk nog maar een maand dat ik dit doe. Maar ik ben onwijs enthousiast over deze methode!
Ik sta echt met een blij gevoel op, omdat ik m’n dag kan beginnen met een paar rondes van de ademtechniek. Ik voel me zoals gezegd stukken beter, en de tinteling van m’n huid na een paar minuten onder een koude douche zou ik echt niet meer willen missen! Sterker nog, ik zie niet snel gebeuren dat ik nog weer onder een warme douche zal stappen.

Ik ga hier met heel veel plezier mee door, en ben super benieuwd naar de effecten op langere termijn. In een maand tijd is er al zo veel verbeterd, zowel mentaal als fysiek. Dat moet op lange termijn ondenkbaar mooie resultaten kunnen geven!

Links:

Insight timer

Wim Hof Methode

Fysiologische uitleg 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *